Whitsundays

2018-02-26 23:50:35
Backpacking 2018 Daily  1 kommentarer

Vi hade så mysiga dagar på Whitsundays. Vi åkte med segelbåten Spank Me, först när vi bokade det så tänkte vi att vad är detta egentligen, men ångrar inte att vi hoppade på den båten. Våra ”guider” var helt galna och bland det roligaste under de dagarna. Vi kom på smeknamn på de som Roger Pontare, tandlös och mattanten, hahah så roligt. Första dagen vi skulle hoppa på var jag ärligt talat så bakis då vi hade festat hela natten. Men vi snorklade i bärrierrevet på ett ställe som var lite grumligare och där många koraller hade dött. På kvällen åt vi god mat och satt uppe på däck och umgicks, mysigt. Vi sov även på ”våningssängar” så man kunde öppna som ett ”fönster” och se ut, det var mysigt att kunna somna där och bara titta upp i himlen.

Andra dagen blev vi väckta klockan 6 av mattanten som gick in och skrek på oss att frukosten var färdig och då hade vi även redan börjat åka igen. Vi var påväg till Whitehaven Beach. Åh så länge jag hade velat se den stranden, vi gick upp till ett lockout point och sedan badade vi i några timmar innan vi åkte vidare. Vi snorklade två gånger den dagen, mycket bättre snorkling än dagen innan och korallerna var så fina och det var mycket fiskar och sköldpaddor. Var väldigt häftigt. Vi tog bilder med undervattenskamera som kommer dyka upp här någon dag. Solen stekte på så vi låg flera timmar på däck medan vi åkte, var så mys. Kvällen blev väldigt mysig då en av våra guider spelade ukelele, så vi tog ut våra kuddar och somnade till det. Vi försökte sova en stund uppe på däck och hade tänkt sova där hela natten men sen började det regna. På morgonen öste det ner och var närmre storm. Nere i hytten var det ingen luft så vi gick upp på däck och svalkade av oss som attan och borstade tänderna med regn som vatten, hahah. När vi kom fram till Airlie Beach gick vi och åt och började förbereda oss inför kvällen då vi skulle ut med våra friendos och det var även efterfest på Beaches med de som hade åkt på Whitsundays. Tycker det är så roligt att de vi träffade på Fraser och i Noosa har hängt med hela östkusten med andra ord så vi träffas och bor på samma hostel nästan varje gång. De är helt underbara och my heart will break när jag säger hejdå till dem, snart är det dags för det tyvärr.

I alla fall, Whitsundays var som alla sagt, bland det bästa på hela resan och väldigt fint och vackert. Det bästa var nog att snorkla i The Great Barrier Reef. Att leva på en segelbåt i 2 dagar utan internet och bara umgås var såå mysigt!!