Sista dagarna på resan

2018-04-25 19:54:57
Backpacking 2018 Daily  11 kommentarer

Efter 3 veckor i Nya Zeeland var det dags för oss att åka tillbaka till Sydney. När man åker till NZ så är man tvungen att ha en returbiljett ut ur landet så vida man inte åker in på ett working holiday. Därför valde vi att boka tillbaka till Sydney för att spendera några dagar där innan hemresa.

Jag och Wilma spenderade 2 dagar där själva innan Henry kom. De dagarna bestod av shopping, strand, öl, traska mycket. När Henry kom blev det mycket fest haha, varje kväll tills vi åkte hem. Den roligaste kvällen tyckte jag definitivt var när vi gick till klubben The Scary Canary där det var Silent Disco. När vi kom in tänkte vi mest vad är detta, alla bara sjöng på olika låtar utan någon musik och vi visste inte vad temat var heller. Men sedan fick vi ett par hörlurar där man kunde byta mellan 3 olika kanaler. Detta var verkligen hur roligt som helst och jag önskar att detta kunde finnas i Karlshamn, en riktigt rolig utekväll!
Vädret i Sydney var även väldigt härligt, så två av dagarna åkte vi med färjan till Manly Beach. Färjan till Manly beach var även så nice då det knappast är några vindar i Sydney, så det var väldigt härligt med lite fläckt så att säga.
I torsdags sa vi hejdå till vår kompanjon Henry för att bege oss till Sydneys flygplats för att flyga hemåt! Det kändes väldigt sorgligrt då vi reste med han i ungefär 2 månader. Nu befinner jag mig på svensk mark igen efter 3 månader.

Queenstown

2018-04-23 09:11:00
Backpacking 2018 Daily  2 kommentarer

Sista stoppet med Kiwi bussen var Queenstown! Även där vi spenderade 6 dagar innan vi åkte runt sydön. Älskar Queenstown, det är så otroligt mysigt. Allt ligger så nära, en otroligt fin sjö och bara själva miljön är så härlig. Denna gången bodde vi på Nomads, tyckte det var bättre än när vi bodde på Base. Kanske också var för vi delade rum med roliga människor. I och med att vi spenderade några dagar i Queenstown innan valde vi att bara stanna här 2 nätter nu. Testade äntligen den otroligt famous Ferg burger som alla hypar så värst om och köar hela dagarna till. Skojar inte när jag säger att det är en lång kö där hela dagarna. Därför valde vi att gå dit på natten haha, men ja, jag förstår hypen, den var sinnesjukt god!!! Testade även Gelato glass, guld i mun alltså. Här mötte vi upp Henry igen och spenderade hans födelsedag med honom. Hans önskan var ju självklart att sitta på en bar och dricka öl, men det är inte fy skam det ;) både första och andra kvällen var vi ute på många barer så som The World bar, Winnies, Base bar... Riktigt bra nattliv i Queenstown även på vardagarna faktiskt, me like. Dagen som vi skulle åka från Nya Zeeland hade det snöat på natten, så det var så otroligt vackert på alla berg på morgonen när vi gick upp. Aldrig sett något liknande. Queenstown är verkligen något alldeles speciellt och nog mitt favoritställe i Nya Zeeland från det jag sett!

3 veckor i Nya Zeeland var riktigt härligt, vackert och roligt!!! Jag måste åka tillbaka någon gång!

Franz Josef and Wanaka

2018-04-18 07:22:21

Franz Josef var jag såå taggad på!!! Bara att se lite av glaciären ville jag såå gärna göra. Vi bodde på ett fint hostel, Rainforest Retreat, delade rum med Edvin och Filip som är minst lika stökiga som oss, passade bra. Första kvällen däckade vi alla vid 10, otroligt trötta haha. Dagen efter valde jag och Wilma att ta en promenad till glaciärerna. Det bjöds på riktigt bra väder! Var riktigt vackert, inte bara glaciärerna utan även hela regnskogen och vattenfallen. Vädret gör också så otroligt mycket. Vi stack från hostelet vid 11 ungefär och kom tillbaka vid 3 och fixade lite lunch. Sedan masade vi oss till duschen och fixade oss inför kvällen. När vi checkade in kunde man välja att betala $20 dollar och då fick man så mycket pizza man ville och en drink. Så vi satte oss vid ett bord och de serverade pizzor, ej fy skam. Däremot hade vi väldigt höga förväntningar så när vi fick vänta 15 min till nästa pizza blev vi lite sura ;) resten av kvällen blev det i alla fall fest och vi träffade även Henry som kom hit med sin buss denna kvällen, vi blir aldrig av med den ungen ;) haha nej det är så roligt att vi har kunnat rest tillsammans så länge.

Franz Josef bjöd på riktigt fin natur, roliga människor och fest!

Efter 2 dagar där åkte vi vidare mot Wanaka. Där hade ju vi varit innan under en dag, var kul att åka dit igen. När vi kom fram gick vi en kvällsrunda med Filip och Edvin till Wanaka tree. Det alla säger är att det är detta trädet som man bara måste se i Wanaka, ett träd i vattnet. Ganska simpelt och egentligen inget speciellt, men jag tyckte i alla fall det var väldigt fint då det var solnedgång när vi var där. Resten av kvällen umgicks vi bara på rummet xx

Westport & Lake Mahanipua

2018-04-14 00:40:03

11.30 rullade Kiwi bussen mot Westport och vi var framme framåt eftermiddagen. På vägen hade vi ett stopp på den fina sjön Lake Rioritori som ligger i Nelson Lakes National Park. Hade sett många fina bilder på denna sjön. Vi stannade där någon halvtimme innan vi åkte vidare. I o med att vi kom fram närmre kvällen i Westport bestämde vi oss för att bara äta pizza med resten av människorna på kiwi bussen och chilla resten av kvällen.

Dagen efter rullade bussen runt 09.00. Vi stannade på vägen för att gå en fin walk där vi tillslut kom fram till en sälkoloni. Sälar är så söta <3 sedan åkte vi vidare mot Lake Mahanipua! Detta stället hade vi hört var ett festställe, det enda man gör där i princip är att festa. De anordnar en fest varje kväll, så bestämmer vi temat på utklädnad. De alla röstade på var ”First letter of your name” så när vi stannade på ett ställe och gick in på supermarket bestämde jag mig för att efter en del tänkande, att vara Indiana Jones. Köpte en liten cool låtsaspistol, en hatt som jag nu tappat på vägen och en vit skjorta som egentligen var alldeles för dyr, 18 dollar. Den håller jag hårt om nu haha. Wilma bestämde sig för att vara Willy Wonka och köpte en cool hatt. När vi väl kom fram slängde vi oss i deras hot pools som de hade, där satt vi i några timmar, hur nice som helst. Sedan var det dags för middag, man fick middag, frukost, boende, en gratis shot för $55 dollar, så vi slog till på det. Äntligen lite riktig mat. Blir ju mycket pasta här och om inte det, Mc Donalds. Vi har aldrig tid till att laga mat utan de gånger vi verkligen ätit riktigt på denna resan har varit på olika turer så som Fraser, Whitsunday, dykningen. I vilket fall, detta var pulled pork och massvis med annat gott <3 me like me like. Efter middagen fixade vi till oss och gick till baren för att ha en riktigt rolig kväll. Var nice att alla gick all in, sånt älskar jag!!!

Dagen efter var det riktigt bakishäng på bussen för alla tror jag, då rullade vi vidare mot Franz Josef!

Abel Tasman

2018-04-12 01:55:00

I och med att vi åkte på ett minimum pass på 11 dagar runt sydön var det bara tänkt att vi skulle stanna på varje ställe 1 natt, förutom Franz Josef, 2 nätter. Men vi valde att utöka det till några extra dagar i Abel Tasman, till 3 nätter. Det som är så bra med hop on hop off pass är att man kan vara så flexibel. Det är vi väldigt glada att vi gjorde, träffade riktigt roliga människor. Vi ville inte heller åka buss på Wilmas 20-årsdag. Första kvällen bodde vi på Kaiteriteri Lodge, ett mysigt hostel. På Wilmas födelsedag hade vi bokat in en heldags kajaktur runt Abel Tasmans nationalpark, var riktigt roligt. Vi hade även sådan tur med vädret. Vi kajakade runt nationalparken, i grottor och stannade på olika stränder för att äta lunch osv. Däremot kändes armarna efteråt haha, jag vet inte riktigt vad som hände under natten därefter, vaknade i en grov panik då jag inte ens kunde röra mina armar, det var inte träningsvärk. Fick trycka i mig alvedon och när jag sedan vaknade kände jag ingenting. Konstigt, men men. I alla fall, jag och Wilma hade laddat rejält med lunch, kakor, chips, även Goon på det såklart. Man måste ju fira 20-årsdagar rejält. Tillslut efter allt kajakande var jag och Wilma så otroligt trötta så vår ”guide” fick dra oss längst fram hahaha, då skrattade vi på bra. Vi träffade två svenska killar (Filip och Edvin) från Västerås och Göteborg under denna dagen som vi spenderade kvällen med och har åkt med sen dess, riktigt roliga. Vi åt först hamburgare på (Fat Tui) innan vi gick till deras hostel och festade/umgicks. Riktigt rolig kväll och jag och Wilma gick sedan tillbaka när det var helt bäckmörkt och inga lampor, till vårt hostel The Barn som låg mitt ute i ingenstans. Gillade verkligen hostelet, så mysigt och hade även hängmattor <3 uppskattat.

Dagen efter tog vi en runda i nationalparken. Vi gick några timmar och stannade på vägen och tog även fika, på kvällen där låg vi i hängmattorna och åt även goda hamburgaren på ställen som dagen innan.

Riktigt mysiga och härliga dagar i fina Abel Tasman. Dagen efter åkte vi mot Westport!

Lake Tekapo, Christchurch & Nelson

2018-04-08 12:33:08

Dagen efter Milford Sound lämnade vi Queenstown och började resan upp runt sydön med Kiwi Experience. Jag har varit riktigt nöjd med Kiwi Experience faktiskt, i början var det riktigt oklart då vi hade missat o få våra busstider, så jag förstod inte riktigt hela hypen först. Men det jag verkligen gillar nu när jag förstått riktigt är hur socialt det är då busschaufförerna stannar och berättar på olika sjöar osv på vägen till ställen, de fixar boende till en och kan boka in aktiviteter åt en. Första stoppet var Lake Tekapo, otroligt fint. Vi bodde på ett väldigt mysigt hostel precis vid sjön, fin utsikt från rummet. Lite lyxigare så att säga. Vi kom fram dit på eftermiddagen och jag och Wilma gick och köpte mat och satte oss i solen vid sjön och stekte, var otroligt skönt och vattnet var som ni ser helt turkost!

Dagen efter rullade bussen vidare mot Christchurch. Christchurch hade vi fått höra att det inte var något och hänga i granen precis. Det var en röd dag här då det var påskhelgen, så ingenting var öppet. Vi fick leta efter restauranger för att hitta något och äta och köpa frukost på bensinmack för lite dyrare pris. Vi gjorde lite nödvändiga saker så som tvätt och wifi behövliga saker. Vi var ändå glada att det var där vi var dagen då det var en röd dag.

Dagen efter det åkte vi mot Nelson Lakes. Jag hade faktiskt inte hört talats så mycket om det men det var otroligt mysigt. Riktigt fint väder och ju längre upp man kommer på sydön desto varmare har det varit, wiihoo. Vi bodde på The Custom House. Så otroligt mysigt ”hostel”, vill nästan ej säg hostel då det var mer som ett hus med faktiskt riktigt fina badrum, duschar osv. Lite annat än vad man varit van vid de senaste månaderna. Riktigt trevlig personal! Vi umgicks med en tjej som heter Kajsa och en annan tjej från England vid namn Kate. Vi 4 tog en walk till ”Central of New Zealand” i värmen och även till affären där de gjorde ringen i Lord of the Rings, upptäckte lite turistiga grejor så att säga. När vi väl hade gjort det satte vi oss för att ta en öl i solnedgången. Vi hade en riktigt mysig kväll och satt och pratade om varandras resor. Dagen efter tog vi en walk runt Nelson innan bussen rullade vidare mot Abel Tasman!! Här tycker jag det bästa med sydön började.... :D

xx

Milford Sound

2018-04-03 12:34:00
Backpacking 2018 Daily  0 kommentarer

Dagen efter min födelsedag hade vi bokat en heldag till Milford Sound. Trötta och bakis hoppade vi på bussen halv 9 och åkte. Vi hade en massvis med stopp på vägen innan vi väl var framme. Vi stannade bland annat på ett stopp där de har spelat in Sagan om Ringen scener, var riktigt häftigt. Naturen i Nya Zealand är otroligt vacker, aldrig sett något liknande. När vi kom fram åkte vi med en färja i ungefär en timme för att se Milford Sound. Såg otroligt coola vattenfall, sälar och berg. Var riktigt fint och detta kände jag bara var ett måste på södra ön!

Ida Lindborg
Hej! Vad roligt att du har kikat in på min blogg. Jag heter Ida och är 20 år gammal. Jag bor i Karlshamn men studerar sjuksköterskeprogrammet på Högskolan i Kristianstad, vilket är mycket roligt och intressant. Jag älskar att umgås med nära och kära, uppleva nya saker, festivaler, festa och att resa. Jag är väldigt envis, målinriktad och sprallig. Häng med mig i min vardag fylld med bilder!